Har du også fået det sværere med vores forbrugskultur og den måde, vi bruger vores ressourcer på? På fredag er det Black Friday. Årets største og vigtigste salgsdag i mange virksomheder. Men måske også en anledning til at begynde at tænke anderledes om vores forbrugsvaner?
På fredag er det Black Friday og det er det over hele verden. Man kan købe alskens herligheder til nedsat pris, og for mange forretninger er det årets vigtigste omsætningsdag. Det er godt for økonomien, siger de kloge, og godt for de mange virksomheder, der er med til at holde hjulene og beskæftigelsen i gang. Især ovenpå et år, der både har bragt økonomisk nedgang og konkurser i flere brancher. Og indrømmet, jeg går ikke selv af vejen for et godt tilbud. Min 5 år gamle mobiltelefon er ved at stå af og det er jo dumt ikke at købe en ny i denne uge. Verdens smukkeste sko, som i sidste uge kostede en bondegård, er pludselig inden for rækkevidde, i hvert fald hvis jeg skynder mig at handle inden på søndag. Alligevel bliver det sværere og sværere at bakke op om den forbrugsmentalitet der ligger bag Black Friday - som mange steder ovenikøbet er udvidet til en hel uges tilbudsfest. Er det reelt nødvendigt? Og kan vi finde en mere balanceret måde at håndtere vores materielle behov?
Krisen som invitation
Over hele verden er der i dag også en krise, som er forårsaget af Covid-19 virusset, og som lægger pres på vores måde at forstå vores nuværende samfund på. Man kan vælge at se det som en alvorlig krise, der begrænser vores frihed. Men man kan også vælge at se krisen som en invitation til at forny den måde vi bruger og forbruger vores ressourcer på. Skal vi lære noget af det massive pres krisen lægger på vores samfundsstruktur, og vores økonomisk orienterede forbrugskultur, skal vi fremover tænke anderledes. Vi skal blive stadig mere bevidste: Hvad er det egentlig jeg køber, og hvorfor?
Der er heldigvis allerede en del virksomheder som arbejder på grøn omstilling, eller grundlæggende ønsker at tage et større ansvar for langtidsholdbarhed og genanvendelighed. Nogle kommuner laver værdicentraler med salg af møbler og andre ting, der er afleveret på genbrugspladsen, men er for gode til at blive destrueret. I stadig flere produktioner udskiftes plastik med mere miljøvenlige materialer. De store tekstil- og beklædningsvirksomheder begynder – så småt – at introducere genanvendte fibre i deres designs.
Og pelsdesigneren giver nyt liv til gamle pelse, så de kan bruges mange år endnu.
Nye versioner af Black Friday spirer frem. Der er den lille butik i Horsens, der ikke sætter priserne ned, men donerer 20% af dagens omsætning til et godt formål. Der er den store designer, som slet og ret lukker både den fysiske butik og onlinebutikken på Black Friday i decideret protest. Og der er møbelfirmaet, som bevidst vælger at have de samme priser og kvaliteter året rundt, og ovenikøbet gør reklame for lige præcis det.
Det bæredygtige valg
Til tider føles det som et paradoks at være designer og produktudvikler i en verden hvor der ikke er brug for flere ting. Hvis det skal give mening for mig, skal tingene være lavet med kærlighed. Kærlighed til det gode design, kærlighed til det gode håndværk, kærlighed til den gode kvalitet - både i materialevalg og udførelse. Som designer har jeg altid ønsket mig at lave de ting til din garderobe, som bare holder og holder, og som du aldrig har lyst til at skille dig af med.
Det er for mig bæredygtighed på den lange bane.
Årets tilbud
Her på årets vigtigste omsætningsdag har jeg det samme gode tilbud på shoppen som alle årets øvrige dage: Samme gode pris, samme gode kvalitet, samme gode håndværk. Jeg har lagt kærlighed i hver en detalje, så tingene koster det, de også koster resten af året. Det er mest fair for mig, og mest fair for dig.
Uanset om du shopper amok i denne Black Friday uge eller ej, uanset om du køber tilbud eller bare køber, så køb bæredygtigt. Køb langtidsholdbart. Køb bevidst.
Bevidsthed er det nye sort!
Comments